Welcome Message

Hello my dear reader,

Welcome to my blog, which is dedicated to Cisco technologies. On its pages we will talk about the limitless world of telephony and networking.

We will focus mostly on Cisco collaboration solutions and technologies. These are IP PBX based on Cisco Unified Communications Manager and Cisco Unified Communications Manager Express, Cisco contact centers, Cisco Voice Gateways, etc. Also, I will introduce you the education news: Cisco authorized courses, my own developed training programs, our upcoming events, online learning.

If you have any questions regarding my posts, job or activities, please feel free to ask your questions. I will try to answer them when I have time.

If you are satisfied with the content of my blog, isn’t that worth a beer or coffee? Donations help me to continue supporting the blog and creating new posts here — things for which I spend hours of my free time! Thank you very much!

Sincerely, Dmytro Benda

Sunday, January 19, 2014

Presence for Сall Manager Express

Hi folks,

Today we are talking about how to set up Presence feature on the CUCME (Call Manager Express). Presence allows a user (watcher) to monitor the real-time status of another user at a directory number or SIP URI from the device of the watcher. Before making a call, one can visually see whether the other party is busy or whether it is free. Viewing the status of the DN can be configured for speed-dial buttons (Speed ​​Dials) or for call lists (Placed Calls, Missed Calls, Personal and Corporate Directories). Moreover, you can also view subsriber's status of the remote PBX. It is possible if you have a trunk with SIP signaling between those PBXs.














ДFor Cisco Call Manager and Call Manager Express, there are three status of lines:

- Phone line is free, and the speed dial button lamp is off, speed dial and call list icons are displayed as a phone on-hook;
- Extension is busy, a the speed dial button lamp is red, and on the other hand speed dial and call list icons are displayed as a phone off-hook;
- Line status is unknown, phone is not registered or viewing its status is prohibited. In this case, the speed dial button lamp is off, but the icon looking like small cubes is displayed.

To configure Presence on CUCME do the following:

1. Enable Presence in sip-ua:
   sip-ua
    presence enable

2. Globally enable Presence feature for Call Lists:
   presence
    presence call-list

3. Allow watching status of SCCP/SIP directory numbers:
   ephone-dn 1
    allow watch
   !
   voice register dn 1
    allow watch

4. Allow Presence in Call Lists:
   ephone 1
    presence call-list
   !
   voice register pool 1
    presence call list

5. Configure a speed-dial button which watches required DN status (BLF - Busy Lamp Field):
   ephone 1
    blf-speed-dial 1 3001 label Sales
   !
   voice register pool 1
    blf-speed-dial 1 3001 label Sales

6. For watching lines status of the remote PBX (for example, CUCM) add following commands (assume that the remote  PBX has all necessary settings for Presence):
   presence
    server 177.1.10.10 - IP-address of the remote PBX
    allow subscribe
    watcher all

Have a nice Sunday!

12 comments:

  1. Большое спасибо за статью!
    Можно вопрос, есть ли возможность на CME настроить презенс телефонов удаленного CUCM , если между ними настроен ISL trunk? И второй вопрос, можно ли как-то подключить на CME корпоративный справочник удаленного CUCM с ISL trunk?

    ReplyDelete
  2. Добрый день,

    По поводу корпоративного справочника, то думаю, что возможности импорта нет. Презенс удаленных телефонов между ССМ и ССМЕ можно настроить только, если между ними SIP-транк.

    ISL-транк - это не телефонный термин. Это транк между коммутаторами Cisco. Уточните, пожалуйста, какой все же тип сигнализации у вас между ССМ и ССМЕ. Если они соединены друг с другом по IP, то обычно используется H323 или SIP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Спасибо Вам за ответ. Я не корректно написал. Имел ввиду intercluster trunk между CCM и CCME. Спасибо Вам за помощь людям:-)

      Delete
  3. Здравствуйте Дмитрий. Спасибо за ваш труд! А подобные вещи сделать на CUCM? Или это уже где-то было и я просмотрел?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Добрый день, Родион!

      Да, на CUCM такая функция тоже есть. Она называется CUCM Native Presence.

      Delete
  4. Дима, здорово! Манера изложения - в пример молодым)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Саша, спасибо за отзыв!

      Delete
  5. спасибо за доступный мануал, особенно за простоту изложения

    ReplyDelete
  6. Спасибо за статью, очень помогла
    можно еще вопрос, а можно ли на кнопке blf-speed-dial организовать перехват вызова? (CME)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Костя, я уже очень давно не конфигурил CME, если честно. Быстрый поиск показал, что, вроде как, это и возможно, однако, данная функция на СМЕ может работать не совсем корректно. Посмотрите эдесь:

      https://communities.cisco.com/thread/38562?start=0&tstart=0

      Если кто-то из читателей блога настраивал подобный перехват на СМЕ, то, пожалуйста, поделитесь опытом и помогите коллеге.

      Delete
  7. Приветствую!
    Подскажите пожалуйста, можно ли отслеживать с помощью BLF хант группу?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Нельзя. Cisco Unified Communications Manager rejects BLF presence requests to a directory number that is associated with a hunt pilot.

      https://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/voice_ip_comm/cucm/admin/11_5_1/featureConfig/CUCM_BK_C7DC69D3_00_cucm-feature-configuration-guide_115/CUCM_BK_C7DC69D3_00_cucm-feature-configuration-guide_115_chapter_0100110.html

      Delete